Monday 12 December 2011

Al-Fatihah :(

Hmm . Hari ini dah hari ke-12 arwah Pak Tam tinggalkan kitaorang semua pergi mengadap Yang Esa . 2 Disember 2011 tarikh yang takk mungkin aku lupe sampai bilebile . Bukan aku jekk tapi semua keluarga belah mak especially Mak Tam n anakanak die . hmm . Hanya Allah jekk yang tahu perasaan kitaorang semua . Sedeh , terkejut dan macamamcam larhh . Bercampur baur semuanye . Ini adelah kematian pertame dalam keluarga besar kitaorang . Act , sampai sekarang aku susah nak percaye yang arwah Pak Tam memang dahh takk de . Time mulemule kakak aku bagitahu aku yang Pak Tam dahh takk de , seriously susah giler nak percaye . Ingatkan die maenmaen . Bile die kate memang betol .... Ya Allah ! Dugaan ape nehh ? Menangis jelaa yang aku dengan kakak aku mampu buad time tuhh . Terus aku terbayang wajah arwah Pak Tam . Semua kenangan dengan die . Baru jekk minggu sebelum tuhh aku jumpe die time kitaorang balek kampung tuk berubat . Aku ingat lagi time tuhh time breakfast lepak dengan die satu table sambil borakborak . Tak sangka tuhh kali terakhir aku dapat berborak dengan die . Tak berhenti air mate aku mengalir bile teringatkan semua tuhh . Kebetulan anak bongsu arwah Pak Tam ade kat rumahh . Mak aku yang jage die . Mak Teh aku pesan jangan menangis depan die . Tapi die nampak . Bile die tanye kenape kitaorang menangis , kitaorang cakap takk de apeape . Tak sampai hati nak bagitahu . Then , kakak aku terus call bang long n bang lang aku suruh balek . Parents aku dah ade kat Hospital Seremban sebab sebelum kejadian tuhh Mak Tam  mintakk tolong abah drive balek kampung nak bawak arwah Pak Tam pegi berubat . Arwah Pak Tam meninggal dalam kereta . Tak sempat sampai pun . Kitaorang semua terpaksa tunggu bang long aku balek dari keje sebab die takk bolehh balek awal . Pukol 1.30 pagi kitaorang 5 beradik termasuk anak bongsu arwah Pak Tam gerak dari KL dengan dua kereta . Mulemule ingat nak terus pegi hospital . Sekali yang laen bagitahu suruh balek kampung terus sebab nak uruskan semuanye makan mase . Kitaorang pun terus balek kampung . Sampai dalam pukol 3 pagi . Time sampai yang ade cume sepupu aku dengan wife n anak die . Yang laen otw balek sini . Pagi esok tuhh , ramai orang datang . Sedaresedare terdekat n orang kampung . Jenazah dikebumikan lepas zohor . Tapi detik yang paling aku takk bolehh lupe bile jenazah di bawa kat surau untukk disolatkan . Pak Teh bagi peluang kat kitaorang untuk tengok jenazah . Aku tengok ! hmm . Ya Allah ! Macam takk percaye jekk tuhh Pak Tam . Semua takk bercakap hanya air mate jekk yang mengalir laju . SubhanaAllah ! Then , jenazah dikebumikan . Tapi time kat kubur aku cume duduk luar pagar jekk sebab mak aku takk bagi masuk . Yelahh ! Aku nehh lemah semangat sikit . Malam tuhh ade tahlil arwah . 3 hari berturutturut . Dari hari sabtu sampai larhh hari isnin . Hari selase aku dahh start exam SPM balek . Mulemule down jugak time nak study . Takk de semangat ! Tapi bile pikir balek ini paper penting aku , aku teruskan . Kebetulan abang sedare aku pun balek , die larhh yang ajar aku . Sampai pukol 2 pagi aku study dengan die . Esok tuhh sambung lagi . Belajar lukisan pulak . Bersemangat sikit aku nak jawab . Alhamdulillah time exam hari tuhh aku bolehh jawab . Kebetulan lagi sebelum aku dapat berite pasal kematian Pak Tam , aku terime dulu tex dari member rapat aku yang opah die meninggal . Maknanya , kami samesame kehilangan orang yang tersayang dalam tarikh yang same . SubhanaAllah ! Harap Allah akan tempatkan mereka dikalangan orangorang yang beriman dan semoga roh mereka dicucuri rahmat . AMIN ~ Dan aku harap sangat Allah beri kekuatan dan ketabahan kepada semua ahli keluarga mereka bagi menghadapi dugaan ini . InsyaAllah .


AL-FATIHAH

No comments:

Post a Comment