Monday 19 December 2011

Couple Itu Haram Bro !

INGAT tuhh !!

Couple ? heee . Cakap pasal couple , aku rase maybe semua orang pernah bercouplekan ?Ala yang cintancintun tuhhh . ngee . Semua orang tahu cinta tuhh lumrah manusia . Semua orang ingin disayangi dan menyayangi . Macam tuhh jugak aku . Semua orang jugak ade perasaan sayang dan kasih pada seseorang . Semua orang berhak sebegitu . Tapi hakikatnyer menurut islam bercouple tuhh HARAM . Korang sedar takk benda tuhh ? Atau korang susah nak terime hakikat . Korang ade terpikir macam nehh tak ? Eh ! Takk kan larhh couple pun haram ? Aku suke die , aku sayang die , takk kan tuhh pun takk bolehh ? Hah ! Mesti korang pernahh terpikir macam tuhh kan ? Takk pe larhh . Kalau korang nak maklumat lebih lanjut kenape bercouple tuhh haram , korang bace kat bawah neehh okayy , aku amek dari http://thebestummah.wordpress.com/2011/07/07/couple-itu-haram-bro/ . Nanti korang cakap aku gebang pulak kan . huhu . Pesanan aku bile dah bace kat bawah nehh renungrenungkan larhh erk . SELAMAT MEMBACA kawankawanku sekalian :)


Berkata Imam Qurthubi: ALLAH SWT memulai  dengan wanita kerana kebanyakan manusia menginginkannya, juga kerana mereka merupakan jerat-jerat syaitan yang menjadi fitnah bagi kaum
lelaki, sebagaimana sabda Rasulullah SAW; Tiadalah aku tinggalkan setelahku selain fitnah yang lebih berbahaya bagi lelaki daripada wanita. (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim,Tirmidzi,Ibnu Majah)

1.Menundukkan pandangan:
ALLAH memerintahkan kaum lelaki untuk menundukkan pandangannya, sebagaimana firman-NYA; Katakanlah kepada laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya.(an-Nuur: 30)

Ali bin Abi Talib radhiAllahu `anhu berkata:
“Seorang perempuan dari Khath`am datang kepada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam dan meminta fatwa daripada baginda dan berkata:  Sesungguhnya penurunan kewajiban berbuat haji telah diturunkan sedangkan bapaku seorang yang tua dan nyanyuk.  Adakah dikenakan juga ke atasnya dan bolehkah aku menunaikan untuknya.  Baginda bersabda:  Ya, perbuatkanlah untuk bapamu.  Berkata Ali:  Ketika itu Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam memalingkan leher Al-Fadhal.  Ibn `Abbas berkata:  Wahai Rasulullah, mengapa kamu memalingkan muka sepupumu?  Baginda berkata:  Aku melihat seorang lelaki dan seorang wanita.  Mereka berdua tidak aman dari dipengaruhi syaitan (selagi dia terus memandang).”  -  Hadith riwayat Ahmad: 530)
Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Nabi S.A.W. bersabda :

“Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Zina mata ialah memandang. Zina lidah ialah berkata. Zina hati ialah keinginan dan syahwat,sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti”

Hadis kedua; Daripada Abu Hurairah r.a., dari Nabi S.A.W. sabdanya:

“Nasib anak Adam mengenai zina telah ditetapkan. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Dua mata, zinanya memandang. Dua telinga, zinanya mendengar. Lidah, zinanya berkata. Tangan, zinanya memukul. Kaki, zinanya melangkah. Hati, zinanya ingin dan rindu, sedangkan faraj (kemaluan) hanya mengikuti atau tidak mengikuti.”


2.Tidak berdua-duaan Di Antara Lelaki Dan Perempuan;
Dari Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)


Dari Jabir bin Samurah berkata; Rasulullah SAW bersabda: Janganlah salah seorang dari kalian berdua-duan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya. (Hadis Riwayat Ahmad & Tirmidzi dengan sanad yang sahih)

Kaedah Fiqh ada menyebutkan : "Al-Wasilatu ila al-haram, muharramah"
(Sesuatu yang membawa kepada yang haram, maka ia juga menjadi haram)


3.Tidak Melunakkan Ucapan (Percakapan):
Seorang wanita dilarang melunakkan ucapannya ketika berbicara selain kepada suaminya. Firman ALLAH SWT;
Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara (berkata-kata yang menggoda) sehingga berkeinginan orang yang ada penyakit di dalam hatinya tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik. (al-Ahzaab: 32)
Berkata Imam Ibnu Kathir; Ini adalah beberapa etika yang diperintahkan oleh ALLAH kepada para isteri Rasulullah SAW serta kepada para wanita mukminah lainnya, iaitu hendaklah dia kalau berbicara dengan orang lain tanpa suara merdu, dalam pengertian janganlah seorang wanita berbicara dengan orang lain sebagaimana dia berbicara dengan suaminya. (Tafsir Ibnu Kathir 3/350)

SETELAH memerhatikan ayat dan hadis tadi, maka tidak diragukan lagi bahawa bercouple itu haram, kerana:

1.Orang yang bercouple tidak mungkin menundukkan pandangannya terhadap kekasihnya.
surah Al-Isra’ ayat 32 :
“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).”

Pandangan > Lintasan hati > Khayalan > Keinginan > Tindakan > Zina kecil > Zina besar

couple = menghampiri zina
menghampiri zina = haram

2.Wanita akan bersikap manja dan mendayukan suaranya saat bersama kekasihnya. Tidak boleh berbicara dengan wanita asing (bukan mahram) dengan pembicaraan yang boleh menimbulkan syahwat, seperti rayuan, atau mendayukan suara (baik melalui telefon atau lainnya).
3.Orang yang bercouple, boleh dipastikan selalu membayangkan orang yang dicintainya.
4.  MEMBAZIRKAN WANG KEPADA PERKARA YANG TIDAK WAJAR
duit pemberian ibubapa yang sepatutnya digunakan untuk pengajian dibazirkan untuk memenuhi kehendak pasangan wanitanya makan dinner, lunch, breakfeast, bershoping, top-up credit… Sesungguhnya pembazir itu sahabat syaitan.
5. MENJATUHKAN MARUAH (PERIBADI) SEORANG WANITA
Apabila pasangan yang bercouple berdating, maka peribadi seorang wanita muslimah akan dipersoalkan. Khalayak tidak akan berbicara tentang si lelaki yang bercouple tersebut, tetapi si perempuan. Masyarakat akan bertanya bagaimana begitu mudah si perempuan tersebut membiarkan dirinya diusung(maaf jika agak keterlaluan) ke sana-sini atau setidak-tidaknya umum akan menganggap bahawa perempuan tersebut telah dimiliki. Kesan buruk yang mungkin dihadapi ialah apabila berlaku perpisahan antara pasangan tersebut. Masyarakat akan mula membuat pelbagai tanggapan negatif terhadap si perempuan tersebut. Prasangka-prasangka negatif akan direka dan dihebahkan. Akhirnya berlakulah tohmahan-tohmohan yang menjatuhkan maruah dan kehormatan seorang wanita. Ingatlah bahawa Islam amat memprihatinkan penjagaan maruah seorang wanita. Di atas dasar itulah adanya hukum Qazaf dan kerana tujuan tersebut jugalah Islam mengharamkan perhubungan yang di luar batasan. Sebabnya adalah kerana Islam memelihara kehormatan seorang wanita.
Keharaman bercouple lebih jelas dari matahari di siang hari. Namun begitu masih ada yang berusaha menolaknya walaupun dengan dalil yang sangat rapuh seperti:

1.“Saya mengenali seorang wanita yang menyebabkan saya lebih dekat dengan ALLAH.  Kami selalu berhubung untuk membincangkan hal-hal agama dan meningkatkan kecintaan kepada ALLAH. Dia selalu menggalakkan saya supaya menghafal al-Quran, menunaikan solat malam, menasihati saya supaya lebih dekat dengan ALLAH.”

Jawapan:
Ramai pemuda Islam melakukan kesilapan dalam hal ini.  Mereka telah terperangkap dalam mainan syaitan yang sentiasa menggesa ummat Islam melakukan kejahatan. Syaitan sentiasa mengetuk pintu dan menyelewengkan hidayah ALLAH daripada kamu. Ini merupakan salah satu cabang panahan syaitan.  Bermula dengan pandangan mata sehinggalah kepada perkenalan yang kononnya berlandaskan agama, dihiasi dengan nasihat dan perbincangan-perbincangan agama.  Inilah fitnah yang paling besar kerana mengatasnamakan agama untuk berbuat ma’siat!
Kami nasihatkan agar kamu membuat keputusan terhadap perhubungan ini.  Samada mengambilnya sebagai isteri jika dia mempunyai akhlaq dan pegangan agama yang baik.  Atau memutuskan perhubungan ini kerana ia akan membawa keburukan dan kejahatan.
2. “sebelum memasuki alam perkahwinan, perlu untuk mengenal terlebih dahulu calon
pasangan hidupnya, hal itu tidak akan boleh dilakukan tanpa bercouple”

Jawapan: tujuan yang baik ini tidak boleh digunakan untuk menghalalkan sesuatu yang telah sedia haramnya.Ditambah lagi, bahawa orang yang sedang jatuh cinta akan berusaha bertanyakan segala yang baik dengan menutupi kekurangannya di hadapan kekasihnya. Juga orang yang sedang jatuh cinta akan menjadi buta dan tuli terhadap perbuatan kekasihnya, sehingga akan melihat semua yang dilakukannya adalah kebaikan tanpa cacat.

3. “Kami cuma berdiskusi pelajaran….”

Jawapan : Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit dalam hati hamba-hambanya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekali pun, kalau tak diberkati Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup tidak bahagia, akhirat lebihlah lagi. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ini akan ditulis ibadat oleh malaikat? Kenapakah perlu untuk belajar dengan lawan jenis? Tidak adakah lagi pelajar sama jenis yang pandai? Study group ke? nampak macam lain macam saja. Manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Ke mana-mana pun berdua. Kalau duduk berdua-dua macam ini.. betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Cinta secara islam
Cinta secara islam hanya satu iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin. Itulah cinta sakral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita, Islam. Apabila Islam melarang cinta antara lelaki dan wanita sebelum kahwin, ia membawa kepada sesuatu sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan . Sabda Rasulullah S.A.W. : “Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah.” (Ibni Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia.

TEGURAN BUAT PENDAKWAH BERCOUPLE !

Surah Al-Baqarah ayat 216 :
“..dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.”
Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab? Maka tidakkah kamu berfikir? (Al-Baqarah, ayat 44)
Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang bathil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui. (Al-Baqarah ayat 42)

Sesungguhnya ni’mat di syurga itulah yang lebih baik buatmu..
ALLAH berfirman; Di dalam syurga-syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi
cantik-cantik. (ar-Rahman: 70)

“Utamakanlah cinta kepada Allah swt, kerana itu adalah cinta hakiki, cinta yang tak mungkin ditolak.”


Katakan TAK NAK :D
No ! No ! No okay !

No comments:

Post a Comment